Het populaire jongerenmerk VICE staat op het randje van faillissement. Afgelopen maandag vroeg de Vice Media Group surseance van betaling aan, waarmee het einde nabij lijkt.
VICE heeft in Nederland ook een website. Een grote groep jongeren weet het merk te bereiken, vooral vanwege de soms aanstekelijke koppel, zoals ‘We vroegen mensen naar hun allergoorste soa-verhaal’.
In de mix van thema’s die jongeren bovenmatig interesseren – lifestyle, drugs, seks, nieuws – leken zij precies de juiste verhoudingen te hebben gevonden. Daarmee gaf het Amerikaans-Canadese bedrijf, dat in 1994 in Montreal begon als punktijdschrift, de gevestigde media het nakijken.
Er werden wereldwijd kantoren geopend, waaronder in Amsterdam. Met lokale redacties die de Amerikaanse producties vertaalden, maar ook eigen verhalen maakte. Het jongerenbedrijf trok grote investeerders aan als Disney en James Murdoch.
Maar het verhaal heeft een keerpunt. Afgelopen maandag vroeg Vice in New York uitstel van betaling aan. De redenen: mismanagement, beschuldigingen van seksueel wangedrag en een businessmodel dat geen geld opbracht.
In 2007 werd de waarde van Vice nog getaxeerd op ruim vijf miljard euro. Nu staat het nieuwe CNN, zoals ze zichzelf ooit noemden, te koop voor een paar honderd miljoen.