De plastic-gekte gaat maar door. Steeds meer flessen en verpakkingen krijgen een vaste dop.
Vanaf volgend jaar mogen fabrikanten in de EU alleen nog maar flessen met vaste doppen maken. Sommige bedrijven doen dat nu al een tijdje, waaronder Coca-Cola. “We moeten volgend jaar over en we willen daar ruimschoots op tijd mee beginnen,” zei een woordvoerder eerder.
Nu zijn ook de pakken melk aan de beurt. FrieslandCampina is de afgelopen tijd pakken aan het produceren met vaste doppen. Ook de pakken melk van de Albert Heijn hebben zo’n dop.
Het zuivelbedrijf haalde binnen die ambities eerder de plastic doppen van biologische melk en experimenteerde met het oude pak, waarvan je een hoek moest afscheuren. “Toen zagen we de klant ineens naar de concurrent grijpen. De mensen willen een dop.”
Door een ringetje om de dop blijft de dop aan de fles zitten. Dit wekt irritatie. Drinken uit de fles gaat minder lekker en de dop sluit ineens niet meer goed. Veel mensen trekken de dop er dus gewoon af.
Het is een maatregel vanuit de Europese Unie om voor 2030 plastic zwerfafval te beperken en recyclen makkelijker te maken.
Dat niet iedereen van deze maatregel houdt, kan Rob Buurman, directeur van milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux (RNB), wel begrijpen. “Maar als we het in een lijst met ongemakken plaatsen, bungelt het wel ergens onderaan. Hier heiligt het doel het middel.”