
De kaping die zich eerder vanavond zou hebben voorgedaan op Schiphol is vals alarm. De piloot drukte per ongeluk op de noodknop.
Het zou onderdeel kunnen zijn van een onaangekondigde oefening. Deze maand houden de politie, de Koninklijke Marechaussee en het Openbaar Ministerie een reeks oefeningen om zich voor te bereiden op (een dreiging van) een aanslag. Alle eenheden van de politie hebben het afgelopen halfjaar getraind op de zogeheten Manhunt-procedure. De reeks oefeningen zijn afgelopen maandag begonnen.
De oefeningen worden op verschillende data in november en verschillende plaatsen gehouden. Waar en wanneer dat precies gebeurt, is ook voor de deelnemers onbekend. Dit om hen zo realistisch mogelijk te laten oefenen.
Vlucht UX1094 zou om 19:10 uur vertrekken van Amsterdam naar Madrid. Rond die tijd kwamen meldingen over een verdachte situatie. Meerdere gates werden gesloten en alle instanties waren alert. Er werd direct een GRIP 3-situatie afgegeven.
Om een melding te doen moet een piloot een code intoetsen. Die code is volgens de autoriteiten ingetoetst en daarna is het contact met de bemanning verloren. Daarom werd groots opgeschaald. “Omstreeks 19:00 uur kwam er een melding binnen van een kaping of gijzeling vanuit de cockpit. Daarop hebben we de eenheden ingezet,” aldus de woordvoerder. “Want als een captain dat doet, nemen we de melding uiteraard erg serieus.”
Air Europa maakt excuses: “False Alarm. In the flight Amsterdam – Madrid, this afternoon was activated, by mistake, a warning that triggers protocols on hijackings at the airport. Nothing has happened, all passengers are safe and sound waiting to fly soon. We deeply apologize.”