De Nederlandse Spoorwegen maken zich steeds minder geliefd. Eerder reden al diverse keren geen treinen op bepaalde trajecten en moest de gemeente Amsterdam 4000 extra parkeerplekken regelen omdat er werkzaamheden waren rond station Bijlmer.
Ook gebeurde het dat de NS geen treinen rondom dat station durfde te laten stoppen in verband met drukte.
De NS liet al eerder vaker minder treinen rijden vanwege personeelstekort, en ook vanaf maandag 7 november worden minder treinen ingepland tijdens de spits. Ook zullen op een aantal trajecten minder intercity’s rijden in de daluren overdag. Op vrijdagen rijden er de hele dag minder intercity’s.
Dat de NS problemen ondervindt of werkzaamheden uitvoert aan het spoor, is voor velen geen enkel probleem. Maar de communicatie over deze incidenten laat te wensen over. Zo liet de NS pas enkele dagen voor de werkzaamheden weten dat er rond Bijlmer geen treinen zouden rijden. Dat schoot bij velen in het verkeerde keelgat, waaronder bij de directie van de Ziggo Dome.
Deze week meldt NS dat het op 7 november enkele wijzigingen doorvoert. Het gaat om het verlagen van het aantal intercity’s en spitstreinen, verspreid over het hele land. Volgens NS is dit een aanloopje naar de verdere wijzigingen in december. Het bedrijf waarschuwt dat ondanks de wijzigingen toch op het laatste moment nog treinen kunnen uitvallen “omdat het tekort aan collega’s groter is dan verwacht”.
Ook binnen de politiek ligt de vervoerder onder vuur. Het bedrijf moest zich woensdag verantwoorden tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Daar gaf commercieel directeur Tjalling Smit aan dat NS mogelijk te lang heeft gedacht dat zijn personele problemen makkelijk op te lossen waren.