Chance The Rapper is boos op Heineken. Het Nederlandse biermerk zou erg racistisch zijn in een nieuwe reclamespot. Chance uitte zijn kritiek via Twitter.
Heineken heeft voor de buitenlandse markt Heineken Light uitgebracht en daarbij een nieuwe campagne gelanceerd. In die campagne wordt de leus ‘sometimes, lighter is better’ gebruikt. Chance The Rapper is kwaad en vermoedt dat sommige bedrijven opzettelijk racistische commercials op de markt brengen om aandacht te krijgen. “Ik wilde er niet over twitteren, maar het moet me van het hart. Deze commercial van Heineken is verschrikkelijk racistisch.”
De commercial voor Heineken Light toont een barman die een aarzelende vrouw aan het einde van de bar spot met een verrekijker. Het light biertje dat hij serveert glijdt eerst langs een zwarte vrouw en een zwarte muzikant voordat het flesje belandt bij de vrouw die de barman in het vizier had. Als de vrouw het biertje tot zich neemt volgt de leus ‘Soms is light beter’. Heineken Light is een brouwsel voor de buitenlandse markt en bevat minder calorieën en minder alcohol.
Heineken heeft gereageerd op de kritiek van Chance the Rapper. “De regel ‘Sometimes lighter is better’ in de commercial verwijst naar Heineken Light bier en nergens anders naar,” zegt John-Paul Schuirink, director global communication. “Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier. De commercial is al in verschillende landen gebruikt en dit is de eerste keer dat we dit horen.”