Door de wereldwijde problemen met software van CrowdStrike, is chaos ontstaan op Schiphol. Duizenden reizigers wachten, soms tevergeefs, op hun vlucht naar het buitenland. Sommige vluchten zijn geannuleerd, andere vluchten hebben vertraging.
Schiphol deelt water en ijsjes uit aan wachtende reizigers bij de balies. Een aantal van deze reizigers wacht al bijna zes uur totdat ze kunnen inchecken.
CrowdStrike, het softwarebedrijf waar een foutieve update de boosdoener is voor de problemen, heeft het probleem inmiddels opgelost. Dat is echter te laat voor de computers waarbij het probleem al is opgetreden. Het bedrijf heeft een workaround gegeven, maar Schiphol maakt daar blijkbaar geen gebruik van of snapt niet hoe dat werkt. Zij wachten nog op een oplossing vanuit de leverancier.
Er zijn problemen met het beveiligingssysteem in de besturingssoftware van Microsoft, waardoor veel Microsoft-gebruikers blauwe schermen te zien krijgen bij het opstarten van hun computers. Behalve banken zijn ook overheidsinstellingen en andere bedrijven getroffen.
There is currently a global system failure. This disruption also has an impact on flights to and from Schiphol. The impact is now being mapped. Do you have a question about your flight? Please contact your airline.
— Schiphol (@Schiphol) July 19, 2024