Omroep ZWART vindt dat ze te weinig zichtbaar zijn. Dat zeggen oprichters Gianni Lieuw-A-Soe en Akwasi tegen NU.nl.
De omroep begon in januari 2022 als nieuwe omroep voor inclusie en diversiteit. “Eerlijk? We hebben ons erop verkeken,” zegt creatief directeur Akwasi in een campagnefilm. “Een publieke omroep oprichten is anders dan een omroep zijn.”
Om nieuwe leden binnen te halen, biedt Omroep ZWART nu een ‘eerst zien dan geloven’ abonnement. Je kunt je als ‘vriend’ aanmelden en na zes maanden lid worden als je overtuigd bent.
Het aantal leden van de omroep staat nu op 31.511. Op 1 januari 2026 moeten dat er 100.000 zijn, anders kan de omroep niet door. “Het campagnefilmpje is vooral bedoeld om mensen een update te geven, een soort weerbericht. Dat gaan we nu vaker doen. Een kijkje in de keuken en meteen een boodschap: doe mee met de movement, de beweging.”