Dat de NS een monopolie-positie heeft en zich er geen reet van aantrekt, zien we maar weer eens in de (non-)communicatie die het bedrijf hanteert.
Gisteren maakte de Nederlandse Spoorwegen bekend dat er in het weekend van 1 oktober werkzaamheden zijn op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht. Daardoor is er slechts één spoor beschikbaar.
Daarnaast laat de NS op 1 oktober na 16:00 uur geen enkele trein meer stoppen op station Bijlmer-ArenA omdat zij het niet verantwoord vinden om met beperkte capaciteit veel personen te vervoeren. Als klap op de vuurpijl communiceert de NS pas gisteren dat reizigers wordt geadviseerd alternatief vervoer te regelen voor die dag. Dit terwijl de NS zelf al aangeeft werkzaamheden twee á drie jaar vooruit te plannen.
Op 1 oktober speelt Ajax in de Arena, waar 55.000 bezoekers worden verwacht. Er vindt ook een concert plaats in de Ziggo Dome, waarvoor zo’n 15.000 bezoekers wordt verwacht.
De Ziggo Dome is boos. Op Twitter reageren ze op een tweet van de NS: “Er is een verschil tussen werkzaamheden plannen en werkzaamheden communiceren.”
“NS neemt de maatregel met pijn in het hart om te voorkomen dat er zeer onveilige situaties ontstaan,” schrijft het spoorbedrijf op de website. Maar zo’n pijn in het hart zal het niet zijn. In het F1-weekend liet de NS ook al geen treinen stoppen op het station, omdat concertgangers rond het gebied anders teveel capaciteit zouden opeisen van het spoorbedrijf. Zij vervoeren veel liever F1-bezoekers.
“Vanwege de werkzaamheden kan NS 2 in plaats van 8 treinen per uur/richting op het traject Utrecht-Amsterdam Bijlmer ArenA-Amsterdam Zuid-Schiphol Airport. Binnen een paar uur tijd op de late avond willen circa tienduizend reizigers met de trein terug naar huis,” schrijven ze verder. “Daar is vanwege het beperkte treinverkeer en het late tijdstip geen capaciteit voor en dan zouden we niet kunnen garanderen dat we iedereen nog thuis kunnen brengen.
Goedenavond, er is een verschil tussen werkzaamheden plannen en werkzaamheden communiceren. Eens @NS_online ?
— Ziggo Dome (@ZiggoDome) September 26, 2022