Verzekeraars willen – net als in vliegtuigen – zwarte dozen in de auto. Bij een ongeluk kan dan veel sneller worden vastgesteld wie er schuldig is. Dat leidt tot een snellere afwisseling van de schade.
De politie is na een ongeluk vaak bezig met tijdrovende analyses en getuigenverklaringen. Een verplichte Event Data Recorder, afgeleid van de Cockpit Data Recorder kan veel duidelijk maken over het moment vlak voor en tijdens het ongeval. Zo’n zwarte doos meet onder andere de afgelegde remweg en hoe hard er werd gereden.
Boordcomputers in auto’s verzamelen nu vaak ook al veel gegevens over bijvoorbeeld het rijgedrag van de bestuurder en prestaties van de auto. Fabrikanten willen die data beheren en willen ze alleen tegen betaling beschikbaar stellen. Het Verbond van Verzekeraars is van mening dat consumenten eigenaar zijn van die data en zelf de regie moeten hebben over die data.
Volgens de verzekeraars moet een niet-commerciële instantie zoals bijvoorbeeld de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de data gaan beheren. Aan de hand van de data kunnen ook allerlei producten aan consumenten worden aangeboden zoals een verzekering op maat of onderhoud van de auto.